Søg
Søg
Close this search box.

Elbiltest: Trailer-kørsel med elbil

Findes der elbiler på det danske marked, der kan trække en trailer, og hvordan påvirker det en elbil at trække en stor og tung trailer? Det har FDELs test-panel sat sig for at undersøge.

Elbilen bliver fravalgt sålænge den ikke fås med trækkrog

Mange helt almindelige private bilister kører jævnligt til den lokale genbrugsplads med haveaffald i traileren eller bruger trailer, når de skal købe en vaskemaskine eller en ny sofa. Der er ikke mange muligheder for at købe en elbil med anhængertræk i Danmark. Det skyldes at producenterne af elbilerne endnu ikke har fået officielle EU-godkendelser. Der findes producenter af anhængertræk, som uden om bilproducenterne har fået godkendt træk til udvalgte elbiler. Disse træk er bl.a. godkendt i Tyskland, men ikke i Danmark, da den tyske godkendelse ikke accepteres af de danske myndigheder.

Det er Elbilforeningens erfaring, at mange potentielle, nye elbilkunder vælger elbilerne fra, fordi de ikke kan få dem med trækkrog. Og det på trods af, at en elbil ellers ville passe perfekt til deres kørselsmønster.

Elbiler på markedet i Danmark med mulighed for træk:

  • Audi e-Tron
  • Jaguar I-Pace
  • Kia Niro Electric – Stadig usikkert, men det forlyder, at den kommer med træk.
  • Nissan Evalia 5 personer
  • Renault Kangoo Z.E.
  • Renault Kangoo Z.E. maxi
  • Tesla Model X

Spørg om trailervægt med og uden bremse hos din lokale forhandler.

Med 1.650 kg på krogen

Der er kun én elbil på det danske marked, der er godkendt til at trække en stor og tung trailer. Bilen er i sig selv meget stor og tilmed også meget dyr. Det er Teslas Model X. Test-panelet er taget ud for at teste 100D-versionen denne efterårsdag i oktober.

Testbilen denne gang er en Tesla Model X 100D, udlånt af Tesla Danmark. Testtraileren er en Anssems Ganador hestetrailer, udlånt af Greve Trailercenter.

 

Ideen med denne test er at beskrive, hvordan Tesla Model X 100D klarer opgaven at køre og manøvrere med en stor trailer på trækkrogen. Specielt er vi interesseret i, hvor meget energiforbruget stiger og rækkevidden falder, når man hægter en anhænger på.

FDELs testhold bestod denne gang af to Tesla Model S-ejere og to Hyundai Ioniq-ejere: Poul Jørgensen, Anders Thorup, Jan Johansen og Martin Messer Thomsen. Sidstnævnte har stort kørekort med ret til at køre med anhænger, som det kræver for at trække testens vogntog.

Hestetraileren blev afhentet om morgenen. Vejrudsigten sagde 10-13 grader. Greve Trailercenter, som stod for udlånet, er af gode grunde meget interesseret i, at elbilerne får mulighed for at montere træk, og var behjælpelige med at stille både trailer og ballast til rådighed til testen.

Inden afgang blev anhængeren læsset med sække med træpiller og salt – omtrent 800 kg. Sammen med trailerens egenvægt på 850 kg trak vi ca. 1.650 kg.

Da bilen har en egenvægt på over 2.500 kg, betød bil, trailer samt 4 testpersoner et vogntog på godt 4,5 tons. Alt dette skulle vi trække med ren batterikraft!

Teslas Model X 100D har en egenvægt på over 2.500 kg. Sammen med trailer og fire granvoksne testpersoner betød det, at vi kørte med et samlet vogntog på godt 4,5 tons.

Fremragende bakkamera-funktion på center-skærm

Det gik meget nemt med at bakke til. Man kan nemlig se anhængertrækket på Model Xs bakkamera – som i øvrigt også virker, når man kører frem.

 

Det gik meget nemt med at bakke til. Man kan se anhængertrækket på bakkameraet, der benytter Model X’s meget store centerskærm, som også Tesla Model S er udstyret med.Vi var meget grundige med at sikre, at trykket på trailerkrogen blev korrekt. Det gjorde vi ved at flytte lidt rundt på ballasten i traileren, så det kom til at passe. Derefter satte vi strømstik til, samt sikkerhedsline.

Placeringen af strømstik og “øje” til fastgørelse af sikkerhedsline er ikke optimalt placeret på Model X og kræver, at man skal ned på alle fire.

 

Strømstikket på Tesla Model X er 13-polet. Tilsvarende på hestetraileren. Hvis man ønsker at trække fx en havetrailer med 7-polet-stik, skal man benytte et omformerstik. Strømstik og “øje” til fastgørelse af sikkerhedsline er ikke optimalt placeret. Selv om vi var helt nede at kravle på fliserne, havde vi svært ved at sætte sikkerhedslinen på.

Da næsten alt var i orden og godkendt af chaufføren, begav vi os af sted mod første stop – ved noget så usædvanligt for os elbilister – som en tankstation. Dog Ikke for at tanke brændstof, men for at tjekke dæktryk på både trailer og trækvogn. Der var behov for at efterfylde luft på begge. Da det var gjort og testholdet havde klaret naturens pauser, indkøbt kaffe to-go m.v., var vi klar til at starte testen. Bilens tæller blev nulstillet, og vi kørte ad motorvejen mod vores næste stop, Teslas Supercharger i Nørre Alslev på Falster.

Vi startede en live-streaming til facebookgruppen Elbilforeningen – åben for alle. Videoen kan i øvrigt ses på FDEL’s videoarkiv – https://www.facebook.com/pouljj/videos/10155919105907333/

Første stop en tankstation. Vi skal have det optimale lufttryk i dækkene til den foranstående test.

 

En Tesla X er ikke velegnet, hvis man vil køre ubemærket rundt, da den vækker megen opsigt i gadebilledet. Med en hestetrailer bliver denne effekt kun større. Vi traf en Volvo-ejer, der var meget interesseret i vogntoget. Han kørte med campingvogn og havde lige bestilt en ny Volvo-hybrid. Han glædede sig dog til, at Volvo kommer med en ren elbil, der vil kunne trække en campingvogn. Det er vi helt enige i.

Bilens tæller blev nulstillet, og vi kørte mod Teslas Supercharger i Nørre Alslev på Falster.

 

Vi kørte med 80 km/t iflg. bilens speedometer. Teslas biler har ret præcise speedometre i modsætning til næsten alle andre elbiler, der viser for høje hastigheder i forhold til den reelle hastighed. Vi kunne desværre ikke teste ved en hastighed på 100 km/t, da vi ikke havde tænkt på at bede om en trailer med Tempo 100-godkendelse. Undervejs konkurrerede testholdet og seerne på livestreamen om at gætte rigtigt på forbrug og resterende batteri-% ved målet. Resultatet: Vi startede fra Greve syd for København med 79% på batteriet og ankom i Nørre Alslev på Falster med 48% efter 78,4 km. Det gav et forbrug på 39,5 kWh/100 km. Efter at have fotograferet vogntoget med chaufføren og uden at lade gik turen tilbage mod Superchargeren i Køge. Dagen før havde vi været med bilen på en endagstur – København – Aalborg – København uden trailer. I skemaet herunder kan du se energiforbrug og rækkevidde med og uden trailer ved 10-13 grader.

Ankommet til Superchargeren i Nørre Alslev på Falster med 48% på batteriet efter 78,4 km. Vi startede fra Greve syd for København med 79% på batteriet. Det gav et forbrug på 39,5 kWh/100 km.

Energiforbrug med og uden trailer

EnergiforbrugReel rækkevidde
Uden trailer25 kWh/100 km400 km
Med trailer på den konkrete tur (1.650 kg)39,5 kWh/100 km250 km
Model X er godkendt til at trække 2250 kg. Havde vi kørt med den maksimale vægt på trækket havde det i værste fald nok nærmere betydet en fordobling af energiforbruget og en halvering af rækkevidden. Naturligvis alt afhængig af hastighed og vejrforhold.

Nem at manøvrere

I bilen på vej tilbage diskuterede vi den forestående udfordring I Køge: Ville vi helt praktisk kunne få bugseret vogntoget til laderen uden først at skulle frakoble traileren? Der kom gode forslag via live-streamen på Facebook. Fx var der en følger, der vidste, at det ville kunne lade sig gøre på ladepladsen nærmest bygningen med Burger King. I håb om at kunne reducere udfordringerne på turen krydsede vi fingre for, at det var sandt.

Ved ankomsten var netop den plads dog optaget af en Model S. Føreren havde lige sat sig til at sove i bilen. Af respekt for manden måtte vi derfor tænke i andre muligheder. Der var en ladeplads ledig op mod bygningen i midten af anlægget, og vores frygtløse chauffør kastede sig derfor ud i at bakke det tunge vogntog ned ad bakke, forbi ladebåsen og efterfølgende forlæns ind i ladebåsen igen, lidt på skrå. På den måde ville vi kunne bakke ud igen ved endt ladning, uden at vogntoget “knækkede”. Det gik heldigvis fint – ikke mindst pga. hjælp fra bakkameraet, der også virker, når man kører frem. Vi satte bilen til opladning, mens testpanelet selv fik opladet maverne på Burger King.

Vi ankom til Køge Super Charger med 15 % på batteriet efter 73,8 km.

 

Vi måtte bakke ind i båsen, køre lidt frem, tilbage igen, og så lige lidt på skrå. På den måde ville vi kunne bakke ud igen ved afsluttet ladning, uden at vogntoget “knækkede”.

 

Inden vi afleverede traileren tilbage til trailercenteret, lagde vi vejen forbi Køge Torv til et hurtigt pitstop. Det var ingen udfordring at manøvrere om hjørner i byen eller i rundkørsler.

Det Grønne Køge var denne søndag værter for et høstmarked, hvor der blandt andet var udstilling af diverse hybrid- og elbiler. Vi kørte vogntoget helt ind på torvet med megen opmærksomhed fra såvel besøgende som udstillere til følge.

Overraskende komfortabel kørsel med trailer

Det var en stor oplevelse at trække en så tung trailer med en elbil. Model X er meget stille, selvom man kører 80 km/t på motorvejen. Det er bare dejligt.

Samtidig var den utrolig let at bakke med – også op ad bakke, dels på grund af bakkameraet, men specielt også fordi man kan køre meget langsomt med en elbil og stadigvæk have stor kraft til rådighed, da en elmotor har fuldt moment lige fra starten. Havde det været en bil med forbrændingsmotor og manuelt gear, ville det have været vanskeligt og en stor belastning for kobling og drivlinje.

Den glidende acceleration og opbremsning med regenerering gør det meget mere behageligt at køre med trailer, fordi de mange stød fra sammenkoblingen ved gearskifte helt undgås. Havde der været heste i hestetraileren, ville de givetvis have oplevet rejsen mere komfortabel. Bilen kan faktisk selv bremse hele vogntoget ved hjælp af regenerering alene.

Det var overraskende komfortabelt at køre med trailer efter en elbil, og vi glæder os til, at de mindre elbiler forhåbentlig også snart må det samme.

Vogntoget på Det Grønne Køges Høstmarked.

 

Samlet vurdering

Det var alt i alt en meget positiv oplevelse at teste Model X med trailer. Bilen er prismæssigt i overkanten af, hvad de fleste vil kunne bruge på en bil. Men Tesla viser vejen frem og inspirerer. I fremtiden vil der helt sikkert komme mange flere elbiler med mulighed for at trække en trailer. Det ser vi frem til. 

Oplevelse som passager:

Som passager føler man sig hensat til første klasse.

Man mærker næsten ikke, at der er stor trailervægt koblet på.

Fordele:

  • Stort bakkamera, hvor man kan se traileren, også når det går fremad.
  • Masser af trækkraft ved alle hastigheder.
  • 100kWh batteriet lader vanvittigt hurtigt: Maks ladehastighed var. ca 112kW og gennemsnit på en af ladningerne var over 90kW

 

Ulemper:

  • Det er meget svært at montere strømstik samt sikkerhedsline på bilen. Man skal helt ned og kravle på jorden.
  • Bilen er for dyr for de fleste.

Tesla Model X100D specifikationer

Data Trækbil
Effekt436 hk/320 kW
Moment660 Nm
Batterikapacitet (brutto)100 kWh
Batterikapacitet (netto)95 kWh
Antal celler/moduler8256/16
Nominel Spænding350 V
Maks. ladeeffekt120 kW
Rækkevidde NEDC565 km
Reel rækkevidde (opnået efterår)400 km (250 med hestetrailer)
Strømforbrug NEDC17,7 kWh/100 km
Reelt strømforbrug (opnået efterår)22,9 kWh/100 km
MotortypeVekselstrømsinduktionsmotor (AC)
0-100 km/t4,9 sek
Tophastighed250 km/t
Egenvægt 2.459 kg
Lastevne 620 kg
Længde5,04 m
Bredde2,27 m
Max påhæng med bremser2.250 kg
Max påhæng uden bremser750 kg
Pris aktuel model1.219.315 kr
Tesla X 100D fra
1.132.215 kr
LeveringNu

Hestetrailer specifikationer

Data HestetrailerAnssems Ganador
Totalvægt 2.300 kg
Lastevne
1.450 kg
Indviduel længde
3.31 m
Indviduel bredde
1,66 m
Indviduel højde
2,34 m
Pris aktuel model
85.000 kr (incl moms).
Anssems Ganador i øvrigt fra
73.500 kr (incl moms).

Tak til Tesla for lån af bilen til test.

Tak til Greve Trailercenter for lån af hestetrailer samt ballast.